Busexpo

Május 12-én döntés születhet új budapesti csuklós buszok beszerzéséről. A főpolgármesteri előterjesztés alapján próbálunk eligazodni, mi állhat a háttérben.

Számos alkalommal írtunk már a szó szerint ígéretes magyar buszgyártás fordulatos történetéről, amely a jelek szerint újabb mérföldkőhöz érkezett. A budapesti 3-as metróvonal hamarosan kezdődő felújítása miatt ugyanis nem nagyon lehet tovább halogatni azt a jelentős volumenű beszerzést, amely komoly esélyt jelentene a hazai járműipar vonatkozó szegmensének fellendítésére.

Amint megírtuk, ide kapcsolódóan két tendert is kiírt a BKV, mindkét esetben 75 csuklós dízelüzemű busz beszerzése volt a cél, további 100 százalékos opcióval. Ez összesen 300 buszt jelent tehát, amellyel pótolni lehetne a kieső metrójáratok szállítási kapacitását. Az egyik pályázaton a lengyel Solaris lett a befutó, Urbino 18 típusú modelljével, 277 ezer euró egységáron, tartalék alkatrészekkel együtt, készre szerelt változatban. A másik kiírást az egyedül induló MABI-Bus nyerte, ők PKD konstrukcióban úgymond lapra szerelt termékeket szállítanának, a végleges összeszerelést a BKV munkatársai végeznék. Ebben az esetben 278 ezer 800 euró lett a darabonkénti ajánlati ár, tartalék alkatrészekkel együtt. Utóbbi magyar busz lenne, előbbi lengyel gyártmány.

Ilyen buszok jelenhetnek meg hamarosan Budapesten, más festéssel

Az evopro-csoport vezére még e hét elején, hétfőn is azon reményének adott hangot, hogy hamarosan megkezdhetik a buszok gyártását, csakhogy kedden megjelent a Tarlós István főpolgármester és helyettesei által jegyzett előterjesztés, ami aligha erősíti a MABI-Bus optimizmusát. A főváros ugyanis 110 buszt szerezne be, mégpedig Solaris modelleket. De nem azért, mert nem szeretnék figyelembe venni a nemzetgazdasági érdekeket, hanem egyszerűen amiatt, mert nincs forrásuk még erre a szűkösebb buszvásárlásra sem, az államtól pedig nem kapnak támogatást. Egyébként sok mindenre igenis kapnak forrást a kormánytól, csak épp buszok beszerzésére nem.

Így fordulhat elő – és szakmailag is reálisnak tűnik –, hogy az olcsóbb, hamarabb rendelkezésre álló, sorozatgyártásban készülő lengyel buszok felé húz a főváros szíve. Akár Modulo buszokat is vennének, de ehhez két feltételnek kell az előterjesztés alapján teljesülnie. 266 ezer 100 eurós darabonkénti árat tartanak gazdaságosnak PKD buszok esetén a BKV szerelési kapacitását alapul véve. Ha a kormány egyrészt biztosítja a plusz pénzt szolgáltatás megrendelésével, másrészt – és ez a hangsúlyosabb elem – a jól hangzó nemzetgazdasági érdek érvényesítéséhez gyakorlati lépést is tesz az állam az ígéretek mellett, vagyis finanszírozza a buszok beszerzését, akkor jöhet a 150 új busz, az előterjesztés pedig nem részletezi, melyik gyártótól a kettő közül.

Hiába a fényezés, a szándék, az ígéretek - pénz nélkül nem megy

A dokumentum által vázolt a) esetben, tehát ha a kormány nem ad pénzt a fővárosnak, akkor a 110 busz beszerzését „okosan” kénytelenek megoldani. Például úgy – és ez le is van írva a főpolgármesteri javaslatban –, hogy mégsem szerzik be a kormánnyal már egyeztetett 60 szóló Mercedes buszt, illetve átcsoportosítanak a kötöttpályás ágazattól (vagyis valószínűleg elmaradhat a sínek szükséges karbantartása). A maradék 40 buszt a használatban lévő járművekből pótolnák, más járatok terhére.

Nem biztos, hogy a fővárosi közgyűlés jóváhagyja ezt az előterjesztést, ám szó szerint idézve az anyagból „közgyűlési jóváhagyás hiányában fennáll a lehetősége annak, hogy az M3 infrastruktúra rekonstrukció miatti járműpótláshoz szükséges autóbuszok nem kerülnek határidőben leszállításra.”

Forrás: autopro.hu

Vissza a hírekhez